FAQ: Accounts en instellingen
Hoe werken accounts op Dodona?
Accounts op Dodona worden automatisch aangemaakt wanneer je voor de eerste keer inlogt. Je kunt inloggen met je institutionele account (bv. UGent, Smartschool, ...) of met een persoonlijk account (bv. Google, Microsoft, ...). Als je een institutionele account gebruikt, is je account automatisch gekoppeld aan je school of universiteit.
Het is niet mogelijk om handmatig een account aan te maken op Dodona met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Ik werk op verschillende scholen, hoe werkt dit?
Je account op Dodona is gekoppeld aan de manier waarop je inlogt. Als je bijvoorbeeld Smartschool-accounts hebt op verschillende scholen, dan wordt elk van hen gekoppeld aan een andere Dodona-account.
Ik krijg een foutmelding over gekoppelde accounts wanneer ik probeer in te loggen, wat moet ik doen?
Je Dodona-account is gekoppeld aan de manier waarop je inlogt. Sommige scholen gebruiken echter meer dan één manier om in te loggen. Ze hebben bijvoorbeeld zowel Smartschool als Microsoft 365. Om te voorkomen dat leerlingen van deze scholen meerdere accounts hebben op Dodona, kunnen we (handmatig) meerdere inlogmethodes koppelen aan één school.
Wanneer je je voor de eerste keer aanmeldt, controleren we of jouw school al een account heeft met dezelfde naam of hetzelfde e-mailadres, maar met een andere aanmeldmethode. Als dit het geval is, proberen we de twee accounts te koppelen. Hiervoor moet je je identiteit bevestigen met de oorspronkelijke aanmeldmethode.
Ik heb een cursus gemaakt voor mijn studenten, maar slechts een aantal van hen kan deze zien. Wat is er aan de hand?
Als je de zichtbaarheid van je cursus beperkt tot een bepaalde school, kunnen alleen leerlingen van die school je cursus zien. Als een van je leerlingen je cursus niet kan zien, dan komt dat waarschijnlijk omdat zijn account niet correct gekoppeld is aan zijn school. Dit kan om twee redenen gebeuren:
Ze hebben zich aangemeld met een persoonlijk Google- of Microsoft-account in plaats van met hun institutionele account. In dit geval moeten ze uitloggen en opnieuw inloggen met hun institutionele account.
Je school heeft meerdere inlogmethoden (bijvoorbeeld Smartschool en Microsoft 365) en Dodona denkt dat het om verschillende scholen gaat. In dit geval moet je contact met ons opnemen om de twee inlogmethoden voor je school handmatig samen te voegen. Gebruik het contactformulier op dodona.be/nl/contact om contact met ons op te nemen.
Mijn naam of e-mailadres is verkeerd, hoe kan ik het veranderen?
Dodona krijgt automatisch je naam en e-mailadres van de inlogprovider (bv. Smartschool) wanneer je inlogt. Als je je naam of e-mailadres wilt wijzigen, moet je dit in Smartschool (of je andere inlogprovider) doen. De volgende keer dat je inlogt, zal Dodona automatisch je naam en e-mailadres bijwerken.
Ik krijg een waarschuwing dat mijn tijdzone verkeerd is, wat moet ik doen?
Alle deadlines op Dodona worden weergegeven in je lokale tijd. Hiervoor moet Dodona een tijdzone aan je account koppelen. Als we detecteren dat de tijdzone van je browser afwijkt van de tijdzone van je account, geven we een waarschuwing. Je kunt je tijdzone wijzigen in je accountinstellingen.